خانه / اخبار سایت های خبری / دانشگاه فرهنگیان کانون تحول بنیادین آموزش و پرورش

دانشگاه فرهنگیان کانون تحول بنیادین آموزش و پرورش

دانشگاه فرهنگیان کانون تحول بنیادین آموزش و پرورش

 

بر همین اساس در برنامه خود بر بهبود مدیریت منابع انسانی آموزش و پرورش تأکید کرده و براین باور است که توسعه کشور از طریق ارتقای سطح کرامت و کارایی و مهارت حرفه‌ای و افزایش انگیزه معلمان امکان‌پذیر است، لذا در پی راهکارهایی برای افزایش هر چه بیشتر این ویژگی‌های معلمان، در نخستین گام، سکان دانشگاه فرهنگیان را به‌دست سکانداری لایق سپرده است، چرا که کلید اصلی تحول در آموزش و پرورش در دست معلمان است و معلمان آینده در دانشگاه فرهنگیان تربیت می‌شوند. دانشگاهی که مقام معظم رهبری بر تقویت آن تأکید دارند.

 

با وجود انتصاب اخیر مدیری نظریه‌پرداز و آشنا با مقوله تعلیم و تربیت در دانشگاه فرهنگیان در حال حاضر این دانشگاه از مشخصه‌های مورد انتظار یک دانشگاه تربیت‌کننده نیروی انسانی با صلاحیت‌های مورد نیاز حرفه معلمی مبتنی بر مبانی نظری مرتبط با تحول بنیادین آموزش وپرورش و در طراز جمهوری اسلامی ایران برخوردار نیست، به‌طوری که می‌توان گفت با وضع مطلوب فاصله زیادی دارد.
به‌ویژه اینکه سرپرست جدید، چشم‌انداز این دانشگاه را بِرَند شدن آن اعلام کرده است. البته برند از نوع بومی آن (که دارای تعریف ویژه و بومی است) تا برند جهانی برای تربیت معلمان جهان اسلام را می‌تواند شامل شود؛ اما قبل از اینها در گام نخست، لازم است مدیریت این دانشگاهِ‌جوان در پی کسب اعتبار علمی لازم همطراز دانشگاه‌های معتبر داخل کشور باشد.

 

بنابراین، اگر قرار است آن دانشگاه معلم شایسته و طراز نظام آموزش و پرورشِ در حال تحول، به سوی تربیت اسلامی را تربیت کند، پیشنهاد می‌شود قبل از غرق شدن رئیس تحول گرای دانشگاه در اقیانوس روزمرگی مسائل عدیده مبتلابه، ابتدا زمینه نهادینه‌سازی‌ نوآوری و تحول را در دانشگاه فراهم نماید و نخستین دستور کار این نهاد، تعیین معیارهایی برای انتخاب کادر مدیریت و اعضای هیأت علمی آن دانشگاه باشد. البته به‌نظر می‌رسد این معیارها الزاما همان معیارهای معمول در سایر دانشگاه‌ها نیست، بلکه سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش (به‌ویژه 2سیاست مرتبط با فعالیت دانشگاه) و مبانی نظری مرتبط با تحول بنیادین آموزش و پرورش، مهم‌ترین راهنمای انتخاب این معیارها خواهد بود.

 

از آنجا که رئیس‌جمهور، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور یا معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهور(حسب مورد یک نفر از این دو)، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر آموزش وپرورش مهم‌ترین شخصیت‌های عضو هیأت امنای این دانشگاه هستند ؛ در این برهه زمانی بهترین فرصت خدمت ماندگار نصیب آنها شده است و به‌عنوان شایسته‌ترین خدمت دوران کاری خود، می‌توانند مهم‌ترین نقش سازنده را در تربیت و پیشرفت همه جانبه منابع انسانی آینده کشور ایفا نمایند و آن ایجاد زمینه رشد
همه جانبه این دانشگاه به‌گونه‌ای که:

 

اولا – بهترین جوانان متدین، متعهد، باهوش، با استعداد، خلاق، پویا، صبور و آرام، امین، دارای حسن خلق، دوستدار کودکان، علاقه‌مند به یادگیری و یاددهی و عاشق حرفه معلمی به این دانشگاه جذب شوند.ثانیا – استادان بزرگ و اعضای هیأت علمی برجسته کشور با افتخار متقاضی ارائه خدمت علمی- تربیتی به چنین جوانانی در این دانشگاه شوند.

 

تردیدی نیست که اگر آن مقامات چنین شرایطی را فراهم نمایند، این دانشگاه با وجود استادان و دانشجویانی با آن ویژگی‌ها و برخوردار از آن حمایت‌ها و با وجود چنین مدیری، می‌تواند در جایگاه «کانون تحول بنیادین آموزش و پرورش» قرار گیرد.در چنین شرایطی انتظار می‌رود فرزندان این مرز و بوم در مدارس زیرنظر معلمان فارغ‌التحصیل این دانشگاه به شایستگی تربیت شوند تا همگان به آنان افتخار نمایند و بدین‌ترتیب زمینه رشد همه جانبه (معنوی و مادی) منابع انسانی فراهم شود و از طریق گردش بهینه چرخ‌ها به‌دست جوانان شایسته، مردم ما در آینده نه چندان دور شاهد پیشرفت‌های کشور در ابعاد گوناگون باشند.

 

* پژوهشگر مسائل تعلیم و تربیت

 

 

 

پایگاه جامع علوم اطلاعات : منبع خبر

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

کد امنیتی را وارد نمایید: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

theme