خانه / اخبار سایت های خبری / رونمایی کتاب ۱۰۰ آگهی مطبوعات ایران صورت می‌گیرد

رونمایی کتاب ۱۰۰ آگهی مطبوعات ایران صورت می‌گیرد


به همراه تجلیل از پیشکسوتان عرصه گرافیک و با حضور معاون هنری ارشاد:


رونمایی کتاب ۱۰۰ آگهی مطبوعات ایران صورت می‌گیرد





به گزارش همشهری آنلاین، نشست رسانه‌ای جشن پنج‌ سالگی ایده و نمایشگاه و رونمایی کتاب “100 آگهی مطبوعات” با حضور آرش سلطان علی، آرش تنهایی و فرشید پارسی‌کیا 21 مهرماه در گالری ایده برگزار شد.

آرش سلطان علی در ابتدای این نشست گفت: جشن پنج سالگی آموزشگاه، انتشارات و گالری ایده روز شنبه 27 مهرماه در سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود و همزمان با برگزاری این نشست، کارنامه این موسسه هنری با نمایش فیلم مستندی بررسی می‌شود.

به گفته مدیر آموزشگاه ایده؛ در طول پنج سال راه اندازی این موسسه 16 دوره آموزش هنری بلند مدت و 100 دوره آموزشی کوتاه مدت و 60 نمایشگاه به همراه نشست های هنری برگزار شده است.

در این مراسم همچنین از نخستین کتاب مجموعه آثار 100 انتشارات ایده با عنوان “100 آگهی مطبوعات ایران” رونمایی خواهد شد و همزمان با این مراسم نمایشگاهی از 70 آگهی تبلیغات منتشر شده در مطبوعات در نگارخانه بهار به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی افزود: 5 چهره تاثیرگذار تبلیغات هنری، کامران کاتوزیان، محسن میرزایی، منوچهر مستوفی، سرژ آواکیان و مجید بلوچ نیز در این مراسم تجلیل خواهند شد.

سلطانعلی همچنین از افتتاح نمایشگاه مدرسان آموزشگاه ایده در روز یکشنبه 28 مهرماه در گالری ایده خبر داد.

در ادامه آرش تنهایی مشاور هنری انتشارات ایده گفت: منابع در رشته گرافیک بسیار محدود است و با توجه به تمرکز فعالیت آموزشگاه ایده در بخش گرافیک، قصد داریم کتاب های متعددی در این زمینه تالیف و منتشر کنیم.

وی افزود: در انتشارات ایده به صورت همزمان دو ایده مجموعه 10 و مجموعه 100 را پی گیری می‌کنیم.

در مجموعه 10 قصد داریم که در هر جلد 10 چهره تاثیرگذار رشته هنری را در 100 سال اخیر معرفی و آثارشان را مورد بررسی قرار بدهیم که تاکنون سه کتاب 10 طراح صحنه تئاتر تالیف پیام فروتن، 10 مجسمه ساز پیشگام ایران تالیف مهسا تهرانی و 10 کاریکاتوریست به نام ایران توسط سید امیر سقراطی تالیف شده است که بزودی منتشر خواهند شد.

این گرافیست در ادامه درباره مجموعه آثار 100 گفت: این مجموعه با توجه به فقدان آرشیو و اسناد هنری شکل گرفته است و تلاش کوچکی است تا زمینه ای را برای معرفی و بررسی آثار هنرمندان را فراهم کند و نخستین کتاب از مجموعه 100 کتاب “100 آگهی تبلیغات مطبوعات ایران” در دهه 20 تا دهه 50 است که توسط فرشید پارسی کیا گردآوری و تالیف شده است.

وی با بیان این مطلب که تاکنون با تمام پژوهش هایی که در زمینه آگهی ها و تبلیغات در مطبوعات انجام شده اما هنوز هیچ یک از این کتاب ها به ثمر نرسیده، کتاب فرشید پارسی کیا را به عنوان نخستین کتابی که در این زمینه منتشر شده معرفی کرد.

تنهایی همچنین از انتشار کتاب 100 اعلامیه دوره قاجار خبر داد و گفت: این کتاب در برگیرنده اسناد ناصرالدین حسن زاده؛ بزرگترین مجموعه دار اسناد تاریخی ایران است که در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

این کتاب شامل 100 اعلان تاریخی در دوره قاجاریه است که آخرین اعلان آن اعلامیه کودتای رضا خان است.

وی افزود: همچنین کتاب دیگری با عنوان 100 جلد مجلات توسط سعید باباوند در این مرکز گردآوری و تالیف خواهد شد.

فرشید پارسی کیا مولف و گردآورنده کتاب 100 با اشاره به کمبود منابع در زمینه گرافیک گفت: زمانی که من به عنوان دانشجو وارد رشته گرافیک شدم هیچ اطلاعاتی از گرافیک دوره های پیش نداشتم و متاسفانه در جستجوهایم منابعی نیز نمی‌یافتم.

اگر دغدغه های آقای سلطان علی به عنوان یک گرافیست و آرش تنهایی به عنوان مدیر بخش انتشارات ایده نبود هرگز زمینه تالیف و انتشار این کتاب و سایر آثار در زمینه گرافیک فراهم نمی‌شد.

وی افزود: پیش از این که سفارش تالیف این کتاب به من داده شود من بخشی از این آگهی ها را گردآوری کرده بودم؛ اما این سفارش موجب شد که با سرعت و جدیت بیشتری آن را تالیف کنم.

این کتاب حاصل یک سال کار مستمر است که برای تالیف آن آگهی های دو روزنامه کیهان و اطلاعات را بررسی کرده ام و پس از گردآوری بیش از 6800 آگهی، 450 آگهی را انتخاب کردم که در نهایت 100 مورد را با کمک آرش تنهایی و ایمان ملا جعفری برای انتشار این کتاب در نظر گرفتم.

این گرافیست با بیان این مطلب که به دلیل محدود بودن تعداد آگهی های تبلیغاتی، پایه این کتاب را از دهه 20 گذاشته گفت: این کتاب دربرگیرنده آگهی های تبلیغاتی تا پایان دهه 50 است و چون بخشی از نشریات آن دوران گرایشات چپ داشتند و در این نشریات آگهی به معنای واقعی وجود ندارد، از این نشریات به عنوان منبع استفاده نشده است.

به گفته پارسی کیا؛ این کتاب در 152 صفحه گردآوری و تالیف شده است و براساس تحولات اجتماعی همچون انقلاب سفید و تاثیری که بر آگهی ها هر دوره داشته اند، طبقه بندی شده است.

همچنین در این کتاب در هر فصل به آژانس های تبلیغاتی فعال آن دوره به همراه هنرمندانی که با این آژانس ها همکاری می‌کردند، پرداخته شده است.

وی درباره نمایشگاه آگهی مطبوعات که در گالری بهار خانه هنرمندان برپا خواهد شد گفت: در این نمایشگاه 70 آگهی در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت که 30 آگهی این نمایشگاه در کتاب نیز منتشر شده است.

جشن پنج سالگی ایده به همراه نمایشگاه و رونمایی کتاب “100 آگهی مطبوعات” روز شنبه 27 مهرماه در خانه هنرمندان برگزار می‌شود.

پایگاه جامع علوم اطلاعات،منبع خبر:همشهری آنلاین-کتاب

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

کد امنیتی را وارد نمایید: * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

theme